Sinteza legislativa 27 iunie – 10 iulie 2022

→ Dacă, de la 1 ianuarie, statele de salarii pot fi păstrate timp de cinci ani, înseamnă că firmele le pot arunca pe cele mai vechi? Modificarea recent apărută la Legea contabilității privitoare la termenul de păstrare a statelor de salarii trebuie tratată cu mare atenție de angajatori, întrucât ea instituie o excepție de strictă interpretare, regula celor 50 de ani rămânând în picioare totodată.

→ O discuție interesantă de la CJUE: Platforme precum AirBnB ar putea fi obligate prin lege să rețină la sursă impozitul pentru veniturile celor ce închiriază. La câteva luni de la ultima hotărâre dată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene ce vizează posibilitatea administrațiilor fiscale de a cere informații privind unitățile de cazare de la platforma de intermediere AirBnB, o altă cauză ce o vizează avansează în circuitul CJUE.

→ Proiectul de ordonanță cu modificări fiscale – opinii: Reintroducerea regimului special de taxare la part time nu va duce la creșterea gradului de conformare, ci la creșterea riscului neînregistrării. În proiectul de ordonanță pus în dezbatere lunea trecută la Finanțe regăsim o modificare a Codului fiscal destul de familiară – taxarea la nivel de salariu minim în cazul contractelor cu normă parțială, chestiune care s-a mai aplicat până acum doi ani și ceva. Guvernul o readuce în discuție, dar nu ne spune dacă a tras concluzia că, în cei doi ani de aplicare anterioară, măsura a dus la scopul urmărit, respectiv diminuarea fenomenului muncii subdeclarate, dezavantajos și pentru angajat, dar și pentru stat.
Predictibilitate zero: Nici n-au apucat firmele să aplice facilitățile fiscale în industria alimentară și agricultură și Guvernul vrea să le schimbe regimul. (…) Dacă în cazul construcțiilor, vorbim de chestiuni care au apucat deja să se aplice în practică o perioadă bună de timp, în cazul facilităților din zona agroalimentară schimbarea e deja bulversantă. Practic, abia aplică facilitățile de o lună de zile, că firmele trebuie să se pregătească să schimbe datele problemei de la 1 august, în cazul reducerii plafonului de venituri la 10.000 de lei, respectiv de la 1 ianuarie, în cazul restrângerii sferei de aplicare a facilităților.
 
→ Controalele ITM: Astăzi este singura zi din an când nu se fac deloc verificări la angajatori.

→ Relația cu Fiscul: De la 1 iulie, e-Factura și e-Transport sunt obligatorii, iar ultimele firme mari încep raportările SAF-T. Procesul accelerat de digitalizare prin care trece, în prezent, relația firmelor și persoanelor fizice cu Fiscul are o bornă importantă la 1 iulie 2022. Concret, anumite categorii de contribuabili sunt obligate să facă noi raportări către ANAF, folosind sistemele e-Factura, e-Transport și declarația SAF-T. Însă cât de pregătiți sunt contribuabilii pentru această schimbare majoră? Conform specialiștilor, lucrurile nu arată prea bine, cel puțin momentan.

 e-Transport: OUG-ul prin care Executivul a suspendat amenzile pentru neconformare două luni a fost oficializat, dar sistemul rămâne obligatoriu de luna aceasta.
Joi a fost stabilită și procedura de folosire a sistemului e-Transport, obligatoriu de la 1 iulie pentru vehiculele de marfă de cel puțin 3,5 tone.

  Modificare majoră în Codul de procedură fiscală: Dreptul ANAF de a aplica amenzi fiscale se va prescrie după cinci ani, potrivit unui OUG publicat joi în Monitorul Oficial, care a introdus o excepție de la regulile generale de prescripție ce impun un termen de șase luni. Astfel a fost legitimată o practică folosită deja de ANAF, prin care instituția aplica amenzi chiar dacă trecuseră ani întregi de la săvârșirea unei contravenții fiscale.

 Război în Ucraina: Guvernul a oficializat recent un nou mecanism prin care operatorii economici pot cere amânarea ratelor la credite pentru până la nouă luni, dacă sunt afectați de criza actuală generată de războiul dus de Rusia în Ucraina. Iată cum vor putea firmele, PFA-urile și profesioniștii afectați de criza actuală să profite de acest mecanism care, deocamdată, nu este activ pentru că are nevoie de norme.

 Banii pentru combustibili: În perioada 1 – 15 iulie, transportatorii rutieri pot cere un ajutor de stat de până la 400.000 de euro pentru combustibili, pentru achizițiile din trimestrul al doilea. Atașat articolului găsiți modelele de documente necesare si procedura de acordare a banilor.

 Facilitățile fiscale din domeniul agroalimentar: Potrivit unui recent proiect de ordin cu normele de aplicare a facilităților fiscale din sectorul agricol și din industria alimentară, angajatorii ar putea beneficia și de scutirea de la plata CAS pentru condiții deosebite / speciale de muncă.
+ Normele puse în dezbatere stabilesc, totodată, o limitare în sensul celor detașați transfrontalier, însă aplicarea lor la firma din România unde se face detașarea e posibilă atâta timp cât și aceasta din urmă se încadrează în prevederile Legii 135/2022. Iată cum se vor aplica facilitățile fiscale în domeniul agroalimentar în cazul detașaților, după ce proiectul de ordin va fi oficializat.

 Depunerea online a declarației de mediu: După o serie de mai multe amânări, printr-un ordin recent al Ministerului Mediului s-a stabilit că începând de luna asta se trece la depunerea exclusiv online a declarației de mediu. Iată cum îți faci cont în aplicația Administrației Fondului pentru Mediu.

 IMM Invest Plus a fost oficializat: Programele IMM Invest, IMM Prod, Rural Invest, Garant Construct și Innovation au fost reunite sub denumirea generică de IMM Invest Plus șse aplică până la finalul anului 2022. Toate programele din IMM Invest Plus sunt gândite pentru a acorda IMM-urilor garanții de stat pentru a obține finanțare de la bănci pentru dezvoltarea afacerilor proprii.

 Reminder: Anul fiscal 2016 NU se prescrie la 1 iulie, ci abia anul viitor, spun specialiștii.

 Telemuncă: Echipamentele și obiectele pe care le oferim telesalariaților pentru activitatea de acasă. Ce trebuie avut în vedere din perspectivă fiscal-contabilă. A devenit deja, poate, destul de clar pentru cei care folosesc telemunca de ceva vreme că angajatului îi este necesar ceva mai mult decât un laptop acasă. Firma e obligată nu doar să-i asigure aceleași drepturi ca celor care vin la locul de muncă organizat de angajator, ci și să-i acopere acestuia diverse cheltuieli generate de activitatea de telemuncă, ca să nu mai vorbim de obligațiile de sănătate și securitate în muncă.

 Util pentru HR: În ce măsură poate fi poprit salariul unui angajat part-time? Prevederile Codului de procedură civilă stabilesc că doar jumătate din salariul minim net poate face obiectul unei popriri, iar dacă asupra angajatului care are un contract de muncă cu normă parțială a fost emisă o poprire salarială, aceasta poate fi pusă în executare doar dacă banii pe care îi primește „în mână” angajatul depășesc salariul minim net. În același timp, Codul muncii prevede că reținerile din salariu cumulate nu pot depăși în fiecare lună jumătate din salariul net. Specialistul în relații de muncă Dan Năstase clarifică, în articol, cum se face o poprire pe salariul unui angajat part-time.

Navigare articole

         

Partener



Acest site web folosește cookie-uri și vă solicită datele personale pentru a vă îmbunătăți experiența de navigare.