Sinteza legislativa 30 august – 12 septembrie 2021

 Analiză: În contextul în care practica recentă arată că organele fiscale încearcă să întârzie cât se poate de mult restituirea sumelor achitate în temeiul unui act administrativ-fiscal anulat definitiv de instanțe, e bine de știut că, potrivit specialiștilor, concomitent cu anularea unui act fiscal, firmele pot cere instanței restituirea sumelor achitate în baza acestuia.

 Beneficiarii reali: Conform unui anunț de joi al Oficiului Național al Registrului Comerțului, firmele pot depune o singură declarație pentru a bifa două obligații cu termene diferite. Concret, dincolo de reintroducerea recentă a declarației anuale privind beneficiarii reali (pentru anul 2021 stabilindu-se termenul de depunere la 1 octombrie, în loc de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale, mai există un termen care trebuie respectat numai de firmele înființate înainte de 21 iulie 2019.

 UpdateDoar două ajutoare de stat mai sunt valabile în prezent pentru firme, după ce zilele trecute a mai expirat unul
 
 Având în vedere că vor fi obligate să folosească sistemul SAF-T (viitoarea declarație 406) de la 1 ianuarie 2022, firmele mari ar trebui să înceapă pregătirea cât mai repede, altfel multe ar putea să întârzie cu prima raportare, avertizează specialiștii, opinând că intervalul cel mai optimist de analizare și identificare exactă a informațiilor cerute de declarația 406, în cazul în care nu există multe modificări și calibrări de făcut, ar fi între 10 și 14 săptămâni.

 Anul fiscal 2015 se prescrie: De mâine, ANAF nu îl mai poate controla, iar firmele nu mai pot cere restituiri de sume la care au căpătat dreptul în acel an. În mod normal anul 2015 trebuia să se prescrie la 1 ianuarie 2021, însă termenul a fost decalat de o serie de măsuri luate de Guvern prin ordonanță de urgență.

 Un nou prag depășit în practica prețurilor de transfer: Fiscul acceptă ajustări voluntare prin diminuarea bazei impozabile. Legislația fiscală din domeniul prețurilor de transfer a fost aliniată cu practicile internaționale care sunt validate la nivelul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, respectiv la nivelul Comisiei Europene prin lucrările Forumului Comun al prețurilor de transfer.

 Ghidul cercetării disciplinare: Reguli pe care trebuie să le respecți pentru o procedură corectă și exemple din practică

 Studiu: Majoritatea salariaților vor un program redus de lucru, reiese dintr-un studiu recent. Cum se poate face asta. Vorba pornită de pe vremea uzinelor comuniste „Timpul trece, leafa merge” pare să nu mai fie pe placul salariaților din zilele noastre. Un studiu realizat la nivel mondial arată că se dorește un program de lucru flexibil, care să pună accent pe eficiență, nu pe orele de muncă.

→ Modificări la codurile fiscale: Firmele și PFA-urile care beneficiază de eșalonări la plata datoriilor la stat și au activitatea restrânsă sau închisă de către autorități, pe perioada stării de alertă (sau de urgență, după caz), nu datorează dobânzi și penalități pentru plata cu întârziere a ratelor de eșalonare la plată.
S-a extins amnistia fiscală: Și datoriile stabilite în urma verificărilor documentare și unor inspecții fiscale sunt acum incluse, iar cei care au plătit datoriile le pot cere înapoi.
A fost remediată transpunerea incorectă a directivei TVA privind comerțul electronic. Astfel, de-acum, aplicarea regimului special este posibilă fără a renunța la aplicarea regimului de scutire pentru întreprinderile mici.

→ Reîncadrarea diurnelor: Fiscaliștii propun o nouă amnistie și clarificarea legislației, pentru a ajuta angajatorii. Potrivit reprezentanților Camerei Consultanților Fiscali, aceste măsuri ar ajuta angajatorii să evite falimentul și ar asigura un cadru legal stabil pentru viitoarele controale ale Fiscului, fiind, totodată, de ajutor și pentru prestatorii de servicii de construcții și agenții de muncă temporară.

→ Recent au apărut noi obligații de mediu pentru firme, introduse prin trei ordonanțe ce reglementează noul regim al deșeurilor, reguli suplimentare privind depozitarea lor și scoaterea de pe piață a mai multor produse de plastic. Iată, într-o sinteză, ce trebuie să știe firmele despre principalele obligații, termene de aplicare și amenzi.

→ Clarificare: Chiar dacă o recentă ordonanță, care a adus modificări Codului muncii, a eliminat pentru angajatorii cu mai puțin de nouă salariați obligația de a avea un regulament intern și o fișă a postului, microîntreprinderile sunt, în continuare, obligate să țină evidența orelor de lucru prestate de salariați.

→ În contextul în care sunt tot mai mule persoane care lucrează la mai mulți angajatori, vă spunem principalele aspecte ce trebuie luate în considerare când aveți un salariat cu mai multe CIM-uri.

→ Tichetele de masă se acordă și celor care lucrează part-time sau au un program inegal de lucru, cu condiția ca funcția de bază (dacă au mai multe contracte de muncă) să fie la angajatorul de la care le primesc.

→ Bilanțuri: Potrivit unui proiect de ordin lansat joi în dezbatere de Ministerul Finanțelor, începând din 2022, firmele mari vor trebui să includă noi informații în declarația nefinanciară. Concret, este vorba de informații cu privire la modul și măsura în care activitățile întreprinderii sunt asociate cu activități economice care se califică drept durabile din punctul de vedere al mediului, dar nu numai. Ca să se aplice, proiectul de ordin trebuie aprobat de ministrul de resort și publicat în Monitorul Oficial.

Navigare articole

 
         

Partener



Acest site web folosește cookie-uri și vă solicită datele personale pentru a vă îmbunătăți experiența de navigare.