Sinteza legislativa 3 – 16 mai 2021

→ Legislația muncii 2021: Care sunt cele mai importante schimbări din domeniu apărute până acum
 
→ În contextul în care se apropie termenul de depunere a declarației unice (25 mai), vă spunem că pentru indemnizațiile de pandemie pe decembrie 2020, fiscalizarea se face prin declarația unică pe 2021, acestea fiind plăți încasate efectiv în luna ianuarie a acestui an, chiar dacă sunt aferente lunii decembrie a anului trecut. Clarificarea a venit de la ANAF,  într-o sesiune de întrebări și răspunsuri organizată vineri pe Facebook.
+ Începând de vineri, declarația unică precompletată poate fi descărcată din SPV.  Autoritățile atrag, însă, atenția că formularele sunt orientative, iar persoanele fizice trebuie să verifice datele preînscrise și să le corecteze, dacă e cazul, înainte de depunere.
  
→ Telefoane de serviciu: Pot cere angajatorii acces total la datele și informațiile dintr-un astfel de dispozitiv? (…) Deseori, angajatorii monitorizează lucruri și strâng atât de multe date, încât devine complicat să le stocheze ori să facă ceva cu ele. Le strâng pentru că pot și pentru că nu le-a spus nimeni că pot primi amenzi importante în cazul în care se dovedește că fac monitorizare fără respectarea legii. Dacă sunteți angajator și citiți acest articol, ar fi util să renunțați la datele de care vorbim. Monitorizarea ar trebui să vină mult după îmbunătățirea proceselor de afaceri sau eficientizarea fișei postului / atribuțiilor de serviciu ale oamenilor.

→ Conform OUG 37/2021, prin care Guvernul a modificat recent Codul muncii, inclusiv PFA-urile, II-urile și IF-urile care au angajați pot renunța la fișele de post și la regulamentul intern.

→ De anul trecut, codul de TVA se acordă automat, fără analiză de risc (aceasta urmând a se face după acordare), însă există situații în care ANAF poate anula codul de TVA atribuit din oficiu, uneori imediat după înregistrarea în scopuri de TVA.

→ Potrivit specialiștilor, implementarea fișierului standard de audit (SAF-T) va duce, în viitor, la eliminarea declarațiilor fiscale pentru că, având informațiile din fișierul SAF-T, ANAF va avea deja la dispoziție informațiile care acum sunt transmise prin tot felul de declarații, acestea din urmă devenind redundante.

→ Conform unui comunicat al Casei de Asigurări a Avocaților, din cauza unor necorelări între prevederile a două acte normative care s-au succedat anul trecut, avocații datorează pentru indemnizațiile de pandemie CAS de 25%deși ar fi trebuit să plătească un procent mai mic.

Pe viitor, Fiscul va trimite o singură înștiințare pentru discuția finală din cadrul inspecției fiscale, nu două, ca în prezent. Modificarea apare într-un proiect de ordin al Agenției Națională de Administrare Fiscală care va simplifica, astfel, comunicarea înștiințării discuției finale cu contribuabilul în urma inspecției fiscale. Ca să se aplice, proiectul trebuie aprobat de președintele ANAF și publicat în Monitorul Oficial.

→ Potrivit unui proiect de ordonanță pus recent în dezbatere la Ministerul Economiei, termenul pentru depunerea declarației anuale privind beneficiarii reali va fi amânat până în octombrie. Măsura vine în urma faptului că noua lege care a introdus-o nu a venit cu măsuri tranzitorii, ceea ce a pus unele probleme firmelor care deja terminaseră cu situațiile financiare pe acest an. Pentru a produce efecte, proiectul trebuie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.
 
→ De-acum, pentru cei ce gestionează banul public se aplică noi norme, introduse de o lege care a intrat în vigoare ieri. Printre altele, aceștia vor răspunde pentru abaterile referitoare la incompatibilități și conflicte de interese, vor ocupa funcția prin desemnarea de către șefii instituțiilor respective și vor fi independenți în luarea deciziilor cu privire la exercitarea vizei de control financiar preventiv.

 Opinie: Declarația cu beneficiarii reali – varianta 2021: alt an, alte neclarități. De puțină vreme și-a făcut apariția din nou declarația anuală privind beneficiarii reali ai firmelor. Odată cu ea, au reapărut întrebările: eu ce depun, când depun, ce fac dacă am finalizat deja situațiile financiare, de ce nu beneficiez de amânarea pe fondul stării de alertă, mai depunem dacă ministrul zice că le elimină din nou ș.a.m.d.

→ OUG-ul care prevede că fișa postului și regulamentul intern vor fi opționale pentru microfirmele cu maximum nouă salariați a fost oficializată spre sfârșitul săptămânii trecute. Actul normativ aduce trei mari simplificări pentru microîntreprinderile cu maximum nouă salariați, ceea ce aduce mai multă flexibilitate când vine vorba despre evidența muncii la acești angajatori.

→ Legea telemuncii a fost modificată joi printr-o OUG ce a eliminat o serie de aspecte care nu se mai potriveau cu ideea de muncă din afara biroului. De asemenea, a fost introdusă o nouă obligație expresă pentru telesalariați, iar acestea nu sunt singurele schimbări introduse de actul normativ care reglementează telemunca. Iată care sunt noutățile pentru angajatori și telesalariați.
 
→ Angajatori în insolvență: Noul mecanism al recuperării creanțelor salariale, care prevede că salariile restante se suportă timp de patru luni din fondul special, nu trei luni, poate fi accesat de săptămâna trecută, când au fost oficializate actele normative ce au adus modificări Legii insolvenței. Menționăm, în acest context, că cererile depuse anterior datei de 4 mai 2021 se soluționează potrivit prevederilor legale în vigoare la momentul depunerii, iar drepturile vor fi acordate pentru cel mult trei luni calendaristice și în limita a cel mult trei salarii medii brute.

→ Ministerul Finanţelor a pus în dezbatere un proiect de modificare a Codului de procedură fiscală, potrivit căruia toate firmele şi PFA-urile vor fi obligate să se înregistreze în SPV, iar Fiscul nu va mai lua în considerare documentele tipărite. După ce acest proiect va intra în vigoare,  cei ce nu sunt deja înrolaţi în acest sistem nu vor mai putea să comunice cu autorităţile fiscale.
Totodată, proiectul vizează extinderea amnistiei fiscale și la datoriile stabilite în urma verificărilor documentare și anumitor inspecții fiscale, rămase restante la 31 martie 2020.
De asemenea, în proiect e prevăzută modificarea regulilor corectării erorilor din documentele de plată, astfel încât datoriile fiscale plătite greșit să se ia în considerare și dacă banii se cuveneau altei autorități sau altui buget. În prezent, datornicii trebuie să ceară restituirea sumelor plătite greșit și apoi să achite banii corect, iar acestea nu sunt singurele probleme care pot apărea. Prevederile actului normativ se vor aplica la patru luni de la publicarea proiectului în Monitorul Oficial.
 
→ În contextul în care pe 25 mai e ultima zi în care se poate depune formularul 212 la ANAF, vă spunem dacă PFA-urile trebuie să cuprindă, sau nu, o factură emisă și neîncasată anul trecut în declarația unică pentru anul 2020.

→ În curând, firmele vor putea să scadă parțial din impozit cheltuielile de promovare a exporturilor, un proiect de ordonanță în acest sens fiind pus în dezbatere la Ministerul Economiei. Această măsură vinde în urma deciziei de desființare a Programului de promovare a exporturilor, care nu și-a atins scopul în care a fost creat, beneficiile sale fiind direcționate, potrivit autorităților, către o minoritate nesemnificativă pentru export. Ca să se poată aplica, proiectul trebuie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.

Navigare articole

         

Partener



Acest site web folosește cookie-uri și vă solicită datele personale pentru a vă îmbunătăți experiența de navigare.