Sinteza legislativa 12 aprilie – 18 aprilie 2021

→ În contextul în care Executivul lucrează la un proiect de OUG care ar urma să elimine pentru firmele mici, cu până la nouă angajați, câteva documente esențiale în desfășurarea relațiilor de muncă, specialistul în relații de muncă Dan Năstase explică ce conțin în mod uzual fișa de post, regulamentul intern și pontajul și de ce sunt necesare cele trei „piedici” birocratice pe care vrea Guvernul să le elimine.
+ Intenția Guvernului de a „scăpa IMM-urile cu mai puțin de nouă angajați de fișa postului este greșită, în opinia președintelui Uniunii Naționale a Experților în Legislația Muncii, Corneliu Bențe, și ar crea numeroase probleme atât pentru firme, cât și pentru angajați. În plus, fișa postului nu poate fi eliminată: necesitatea ei este prevăzută de o directivă UE.
+ Exclusiv: Proiectul de OUG prin care se elimină fișele de post, pontajele și regulamentul intern la microîntreprinderiProiectul de OUG nu a fost pus până acum în dezbatere publică, astfel că până la momentul declarațiilor Ralucăi Turcan nu au existat informații sau documente oficiale care să descrie sau să prezinte această reglementare, însă documentul care urmează să modifice Codul muncii a intrat în posesia redacției noastre și îl puteți consulta în fișierul atașat articolului.

→ Au apărut trei decizii noi de la CJUE din domeniul TVA-ului, care se referă la atât greșeli de taxare, cât și la taxarea serviciilor avocațiale sau de roaming. Deciziile CJUE sunt obligatorii pentru instanțele judecătorești din statele UE care se confruntă cu probleme asemănătoare și constituie, de-acum, jurisprudență utilă pentru specialiști.
 
Specialistul răspunde: Dacă aplic Kurzarbeit, am voie să majorez salarii? Mecanismul Kurzarbeit, cu decontările de la stat pentru cei afectați de pandemie și care reduc, în starea de alertă, timpul de muncă pentru angajați e reglementat de OUG nr. 132/2020. Firmele care aplică mecanismul sunt ținute să respecte mai multe condiții și restricții ca să primească banii de la stat (indemnizația Kurzarbeit) și să nu trebuiască să o dea înapoi ulterior. Este o majorare salarială incompatibilă cu aplicarea mecanismului?
  
→ O companie care își filma angajații în sala de mese și în zona vestiarelor a fost amendată cu 5.000 de euro pentru acest lucru de Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Potrivit autorității, prelucrarea datelor personale nu a fost adecvată, relevantă şi limitată la ceea ce este necesar în raport cu scopul declarat (protejarea bunurilor și a produselor societății, precum și descurajarea furtului), iar salariații vizați de monitorizarea video nu-și dăduseră acordul pentru prelucrarea datelor.
 
→ Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere o procedură de aplicare a facilităților fiscale pentru educația timpurie, acordate în perioada noiembrie 2020 – martie 2021 – în prezent suspendate. Potrivit proiectului, plătitorii de impozit pe profit vor trebui să depună o declarație de regularizare până pe 25 aprilie, timp, însă, extrem de scurt, având în vedere că e necesar și un ordin al Fiscului care să-i reglementeze modelul.

În contextul în care autoritățile au început controalele pe veniturile din criptomonede și este de așteptat ca astfel de verificări să-și mărească frecvența în perioada următoare, specialiștii de la Deloitte Romania atrag atenția că principala neclaritate pentru cei ce vor să-și declare aceste venituri și să facă plata impozitelor este momentul apariției obligațiilor fiscale


Noutăți


→ Proiectul de OUG cu semnarea electronică a actelor de muncă, repus în dezbatere cu modificări. Toate actele de muncă vor putea fi semnate fie cu semnătura electronică avansată, fie cu semnătura electronică calificată, prevede un proiect de OUG care a fost discutat joi în primă lectură de Guvernul Cîțu. De fapt, proiectul a fost inițiat din vremea Guvernului Orban, iar în forma discutată în decembrie 2020 de fostul cabinet regulile erau ceva mai stricte, în sensul că semnătura avansată ar fi fost folosită numai în anumite situații clar stabilite. Conform noii forme a proiectului, actele de muncă vor putea fi semnate atât cu semnătură electronică avansată, cât și cu una calificată.

→ Noi obligații pentru comercianții care își vând produsele pe marketplace-uri. Veniturile comercianților care-și vând produsele prin intermediul marketplace-urilor vor trebui raportate anual la Fisc de cei care gestionează acele platforme digitale, prevede recent oficializata Directivă DAC7. În acest proces, marketplace-urile vor trebui să colecteze anumite informații despre comercianții activi, iar cei necooperanți vor risca fie să piardă accesul la platforme, fie să li se rețină banii din vânzările făcute prin platforme.
+ Pentru o perspectivă mai amplă: Reglementarea vânzărilor prin marketplace-uri se extinde treptat – ce s-a stabilit recent pentru comercianți și ce măsuri noi mai urmează

→ Modificări la regimul leasing-ului. Printr-o lege oficializată vineri (Legea 83/2021), au fost aduse mai multe modificări în ceea ce privește contractele de leasing. Noutățile au intrat în vigoare astăzi:

Contractele de leasing vor fi reziliate după trei luni de la neplata ratelor. Prin aceeași lege se prelungește cu o lună perioada ce trebuie să treacă, în cazul neplății ratelor de leasing, până la rezilierea contractului și restituirea bunului luat în leasing. Termenul era până acum de două luni și a fost prelungit la trei

Navigare articole

         

Partener



Acest site web folosește cookie-uri și vă solicită datele personale pentru a vă îmbunătăți experiența de navigare.